צום יום כיפור לנשים הרות

    דבי אנגלרד Comments Off on צום יום כיפור לנשים הרות
    17:54
    14.05.24
    יונת קפלן No Comments on תסתכלו להם בצלחת: רבקה צפדיה בעצה מפתיעה להורים למתבגרים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אני ילידה של אחרי צום יום כיפור. הייתי בכלל אמורה להוולד "אחרי החגים" אבל הצלחתי להפתיע. מאז ומתמיד אני רגילה שיש הרבה "ילידי י"א תשרי"

    בשונה מצומות אחרים, צום יום הכיפורים מופיע בצורה מפורשת בתורה ולכן ההתייחסות ההלכתית לצום חמורה יותר מבצומות אחרים ואשה הרה מצווה לצום ביום הכיפורים. אשה בריאה, שהריונה תקין וכן הריונותיה הקודמים תקינים, תצום את מלוא צום יום הכיפורים. לצום יש חשיבות עליונה ביום כיפור יותר מכל מצווה אחרת ביום זה כדוגמת תפילה ולכן יש לעשות כל מאמץ שלאשה ההרה יהיו תנאים אופטימאליים לצום: סביבה נוחה וממוזגת, אפשרות למנוחה ועזרה עם הילדים.

    לנשים הנמצאות בהריון בסיכון (הריון מרובה עוברים, סכרת הריון, יתר לחץ דם, סיכון ללידה מוקדמת, לידת פג בעבר וכו') לעיתים אסור לצום כלל ולפעמים נפסק כי יצומו וישתו לשיעורין, אופן השתיה וכמות השתיה מופיעים בספרי ההלכה, התייעצי עם הרופא שלך. אם הרופא מתיר לך לצום במצבך אך מציע לך "אכילה ושתייה לשיעורין", התייעצי עם הרב שלך לגבי אופן וכמות השתייה או האכילה במהלך הצום. אני ממליצה שגם אשה בהריון תקין תחזיק בביתה כלי מדידה ותברר את כמות השתיה והאכילה לשיעורין למקרה של תחושה רעה והתייבשות.

    סביב הצום בהריון קיים הרבה מידע רפואי סותר. יש רופאים שעונים לשאלה "האם מותר לי לצום בהריון?" ב"לא" חד משמעי. זאת כמובן כדי להתגונן מכל תביעה משפטית אפשרית. יחד עם זאת, אם ההריון אינו מוגדר כהריון בסיכון, צום של יממה איננו מסוכן. ויש לכך הסבר רפואי: בזמן צום, גוף האדם מנצל לצורכי אנרגיה קודם כל את רזרבות הסוכרים הנאגרות בעיקר בכבד. מאגרי הסוכר הללו מספיקים רק ל־12 שעות, ולאחר מכן הגוף משתמש בחומצות שומן ממאגרי השומן בגוף. חומצות שומן אלה מספקות אנרגיה הכרחית לפעילות הגוף, אולם תוך כדי התהליך נוצרים ומצטברים בגוף גם גופי חומצה (קטונים). הקטונים הללו אינם פוגעים לרעה בגופו של אדם בוגר, אולם כשמדובר בנשים הרות ברור שגופי החומצה מגיעים לעובר. במינונים גבוהים מאוד, הקטונים יכולים להזיק לעובר מבחינה נוירולוגית, אולם הריכוז של גופי החומצה המצטברים בזמן צום נמוך ואין הוכחה או רמז שהם מזיקים. כלומר, החשד הוא תאורטי בלבד.

     יש מיתוס שגוי ונפוץ  שעדיף ללדת בחודש שביעי או בכל חודש אחר ובלבד שלא ללדת בחודש השמיני (יצוין כי כנראה בזמן חז"ל כך היה) ולכן אסור לצום דוקא בחודש שמיני כי יש בו סכנה מסוימת. (אני מקוה כי לפחות קוראי הטור הזה יקברו את המיתוס הזה לנצח והיה זה שכרי). מה שכן, כאשר מדברים על צום, נשים שנמצאות בטווח של "מועד לידה"- החל משבוע 37, פחות חוששות מפני התפתחות לידה כתוצאה מהצום. ובכל נקודה שלפני השבוע 37 נהיה זהירים יותר.

    מחקרים שנעשו סביב לידות שהתרחשו כתוצאה מצום בהריון מצביעים על עליה במספר הלידות ביום שלאחר יום כיפור ומחקר אחר מצביע על עליה בשעות האחרונות של הצום. יחד עם זאת, בשני המחקרים מדובר בלידות במועד ואין נתונים המצביעים על שיעור לידות גבוה של פגים כתוצאה מצום.

    ידוע כי אחד הגורמים הנפוצים לצירים מוקדמים הוא התייבשות. לכן בימים חמים בכלל וביום צום בפרט חשוב לשמור על מאגר נוזלים תקין ולהמנע מהתייבשות. להלן מספר טיפים המומלצים לאשה בריאה בהריון תקין לקראת הצום:

    • יום ואפילו יומיים לפני הצום כדאי להרבות בשתייה, להפחית את כמויות הקפאין המצויות בקפה, בתה רגיל ,בשוקו ובמשקאות קולה. במקביל, יש להרבות בשתיית מים – 10 עד 12כוסות ליום – על מנת לאפשר לגוף לאגור מעט נוזלים.
    • לא מומלץ לשתות כמות גדולה של מים ממש לפני הצום, כיוון ששתייה כזאת עלולה לגרום כאבי בטן, תחושת כבדות והקאות.
    • רצוי להמעיט בשתיית משקאות ממותקים או מלוחים (מרק) סמוך לצום.
    • בערב יום הכיפורים מומלץ לאכול כמה ארוחות קטנות המכילות פחמימות מורכבות (לחם, פסטה, אורז) קטניות, ירקות וחלבון (דגים ביצים ועוף).

    צום קל ומועיל,

    גמר חתימה טובה,

    דבי



    0 תגובות